Valpkurs

Ja idag har vi varit på första kurstillfället i valpkursen, vi började med att lära känna varandra lite och gick igenom kursupplägget, sen var det dax att hämta hundarna, 8 stycken valpar och unghundar i varierande ålder, dom flesta var dock runt 6 månader.
Vi började med följa, att hunden ska följa efter ledaren(mig) utan att bry sig om dom andra hundarna, vilket inte var allt för lätt, men en vild kelpie som ville leka och skälla ut dom andra deltagarna, men efter en stund så kopplade hon att följer jag matte så får jag ju godis och gos, sen så gick hon väldigt fint och höll bra ögonkontakt, andra momentet var hantering, vi skulle då sätta oss i ring och få hundarna att koppla av, vilket gick betydligt bättre då Aphrael tycker det är väldigt mysigt att sitta i mattes knä och gosa, sen var det dax för lite kontaktövning, vilket inte alls gick, Aphrael tittade på allt utom matte, men hemma är det inga problem med att söka kontakt för att sedan få godis, så hon tröttnade väldigt fort på den här övningen, så hon och jag körde följa istället. Det var väl det vi gick igenom idag,och i läxa fick vi kontakt sök.
Nu kommer ju jag och Aphrael att missa nästa gång då jag är i turkiet, men det får gå ändå, det jag hoppas på mest med kursen är att få Aphrael att acceptera att andra människor hanterar henne så som på utställningar, så nu blir det ingen mer utställning för våran del innan hon är helt trygg i att hanteras av andra, så att det inte blir fel.
Vi skulle ju ha åkt till sundsvall den 12 oktober, men den ska jag eller rättare sagt ronnie få ringa och avboka.

Men nu måste jag verkligen göra ett ryck här om jag ska hinna med allt innan jag åker i morgon, så nu får ni ha det så bra så ses vi inte på 1 vecka.

   
Hundkurs och tröttis tjejen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0